Ühistulise energiatootmise kontseptsioon ei ole Eestis uus. Esimese iseseisvuse perioodil tegelesid elektri tootmisega mitmed tarbijaühistud. Nõukogude perioodil asendati see tava aga tsentraliseeritud ja monopoolse suurenergeetikaga, mille tootmine koondus Ida-Virumaale. Nüüd, mil suurettevõtete tsentraliseeritud energiatootmise laastav mõju keskkonnale ja inimestele on ilmne ning energia- ja kliimakriis on põletavam kui kunagi varem, on demokraatlike, hajutatud ja säilenõtkete energiaühistute loomine hädavajalik. Kuigi Ida-Viru piirkonnas rakendatakse õiglase ülemineku territoriaalset kava ja jõus on maakonna energia- ja kliimakava, on kogukonnaenergeetika teostatavuse käsitlus käimasolevates protsessides ebapiisav. Lisaks sellele on suurem osa Õiglase Ülemineku Fondi (ÕÜF) rahalisest toetusest ette nähtud ettevõtetele, mistõttu on väljavaated kogukondlikele algatustele üsna piiratud.
Eesti Arengufondi (EAF) hinnangul võib riigi ühistulise energiatootmise potentsiaal päikesepaneelide abil ulatuda 30GWh-ni aastas. EAFi analüüsis jõutakse järeldusele, et potentsiaali realiseerimisel võiks terves riigis jõuda tuhandete enerigaühistute loomiseni, prognoos põhineb korteriühistute arvukusel. Ida-Virumaa kohta puudub konkreetne prognoos.
Uuringu eesmärk
Uuringu peamine eesmärk on põhjalikult analüüsida kogukonnaenergeetika kasutuselevõtu majanduslikku, geograafilist ja sotsiaalset teostatavust Ida-Virumaal aastani 2035, mis on kinnitatud põlevkivist väljumise tähtaeg elektritootmises.
Väljundid
Töövõtja vastutab uuringu läbiviimise eest, esitates kaks tööversiooni ning lõpliku versiooni. Lõplik versioon on 30-40 lehekülge pikk, elektroonilises formaadis, eesti ja vene keeles (tööversioonid koostatakse eesti keeles, lõplik versioon tõlgitakse vene keelde) ning sisaldab järgmisi osi:
Peale analüüsi avaldamist eeldame vähemalt ühelt uurimuse läbiviijalt valmisolekut osalemaks kahel tutvustusüritusel kohalike omavalitsuste ametnikega (lepinguline kohustus, mis täpsustub osapoolte kokkuleppel lepingu sõlmimisel). Lisaks eeldame, et töövõtja on avatud suhtluses tööandjaga ning panustab arutellu seoses analüüsi avalikustamise ja levitamisega.
Üldised nõuded
Pakkuja on vastutav lõpliku versiooni korrektuuri, toimetamise, vorminduse ning rahastajate logode ja disclaimer’ite lisamise eest. Eesti Roheline Liikumine esitab koostöös CEE Bankwatchiga tööversioonidele kommentaare (sätestatud punktis 3. Ajaraam) ja vastutab väljaande levitamise eest. Analüüs peab olema kooskõlas Bankwatchi poliitiliste seisukohtadega, mida arutatakse lepingu sõlmimisel.
08.04 – pakkumiste esitamise tähtaeg
16.04 – otsus ja lepingu sõlmimisest teatamine
23.04 – lepingu allkirjastamine, esialgne kooskõlastamine uuringu eesmärkide kindlaksmääramiseks
aprill-september – andmete kogumine, analüüs ja uuringu ettevalmistamine
19.09 – esimese tööversiooni esitamine
26.09 – esimesed tellija-poolsed kommentaarid (ERL + Bankwatch)
08.10 – teise tööversiooni esitamine (tellija kommentaaride põhjal)
15.10 – teised tellija-poolsed kommentaarid (ERL + Bankwatch)
26.11 – lõplik versioon eesti keeles
03.12 – lõpliku töö esitamine tellijale (sh keeletoimetatud venekeelne tõlge, küljendus ja kujundus)
detsember – analüüsi avalikustamine
Juhul kui mistahes põhjusel on vajalik ajaraami muuta, on võimalik see lepingu sõlmimisel kokku leppida.
Maksimaalselt 20 000 EUR (sh käibemaks)
Taastuvenergia valdkonna eksperdid ja institutsioonid, kellel on kvalifitseeritud sotsiaaluuringute pädevus. Eeldame, et projekti tiim koosneb projektijuhist ja vähemalt kahest eksperdist, kellest üks võib täita ka projektijuhi ülesandeid. Soovitav on eelnev kogemus taastuvenergia ja hajutatud energiatootmise alaste teadusuuringute juhtimisel ning vähemalt kolm taastuvenergiaga seotud projektijuhtimise kogemust. Nõutud on nii vene kui inglise keele oskus, välja arvatud juhul, kui konsultant tellib analüüsi ja kokkuvõtte tõlke vene ja inglise keelde allhanke korras.
Kandidaadid peavad saatma taotlused hiljemalt 8. aprilliks 2024 kertu.laherand@bankwatch.org (cc maris.pedaja@bankwatch.org).
Pakkumine peab sisaldama järgnevat:
Taotlejad jäetakse hankemenetluses osalemisest välja juhul kui:
Valikukriteeriumid on järgnevad:
Valiku tulemustest teavitatakse taotlejaid e-posti teel hiljemalt 16.04.2024. Valituks osutunud kandidaadilt oodatakse lisaks töölepingule ka deklaratsiooni, mis tõendab, et ta ei ole olukorras, mis võiks olla hankes osalemisest väljaarvamise alus (vastavalt Bankwatchi sisekorra reeglitele).
Liitu Eesti keskkonna heaks meie üle 1000 liikmega!
MTÜ Eesti Roheline Liikumine
Tiigi 8–24, 51003 Tartu
+372 5645 4459
info@roheline.ee
Reg kood: 80001670
Arvelduskontod:
EE322200221011415405 Swedbank