Taustakirjad ja ülesanded

#10 VÄHEM ASJU, ROHKEM ELU

10. aprill 2018

See on Roheväljakutse viimase, 10. päeva, 11. aprilli taustakiri - siit leiad teema kohta lisainfot ja teksti lõpust päevaülesanded.

 

Täna on meil teemaks minimalistlik elustiil, kutsume sind enda sisse piiluma ja mõtlema järgi selle üle, mis elus tõeliselt oluline on.

 

Tänapäeva läänelikus tarbimisühiskonnas oleme sageli ülestimuleeritud, ületöötanud ja meil on pidevalt kiire. Tänu pidevale rööprähklemisele oleme tihti väsinud, pinges ning sageli ka haiged.

Me töötame, et elada - osta toitu, maksta eluasemelaenu ja autoliisingut, käia korra aastas puhkusel ning lubada endale uusimat tehnikat, olgu selleks siis vinge nutitelefon, nutikas teler või moodne pulsikäekell.

Aga mis saaks, kui keskenduksime ainult olulisele? Ainult sellele, mis on meie jaoks tõeliselt tähtis ja hädavajalik - tervisele, suhetele lähedastega, kogemustele, isiklikule arengule, vaimsusele, maailmaparandamisele ja oma panuse andmisele.

Minimalism keskendub lihtsama, selgema ja rahuldustpakkuvama elu loomisele läbi igapäevaste teadlike valikute, kasutades selleks vaid vajalikul määral ressursse - ei vähem, ei rohkem.

Keskendudes olulisele, saame elimineerida ebavajaliku. See puudutab erinevaid elu aspekte ja valdkondi - alates asjadest ja lõpetades kohustuste, tegevuste ning suhetega meie elus.

 

Vähem on rohkem!

Vähem asju, stressi, kohustusi ja negatiivseid inimesi.

Rohkem aega, ruumi, vabadust, rõõmu ja rahulolu.

 

REKLAAM - tarbimiskultuuri mootor

Reklaami eesmärk on üldjuhul panna tarbija reklaamitavat toodet või teenust ostma. Ka siis, kui tal seda tegelikult üldse vaja ei ole. Ühiskond, poliitikud ja suurkorporatsioonid dikteerivad, millist elu peaksime elama, millest unistama ning mille poole pürgima. Reklaam on kõikjal meie ümber: sotsiaalmeedias, teles, raadios, internetiavarustes, ajalehtedes ja ajakirjades, ühistranspordis ja tänavatel, kaubanduskeskustes, kohvikutes, toidupoodides ja isegi meie postkastis.

Info ihaldusväärsete toodete ja teenuste, suurte allahindluste, kampaaniate ja loosimiste kohta jõuab meieni nii uksest kui aknast ja seda iga päev, tekitades meis nii tunde, et meil on justkui kogu aeg midagi õnnest puudu.




 

TARBIMISÜHISKOND - elu- ja looduskeskkonna hukatus

 

Tänapäeva majandus on suures osas üles ehitatud tarbimiskultuurile. Kõik mõeldavad ja mitte mõeldavad asjad on meile kättesaadavaks tehtud hinnaga, mida saame endale lubada isegi siis, kui peame selleks vahel pangalaenu võtma.

Paraku oleme jõudnud olukorda, kus isiklik väärtus on seondunud tihedalt asjadega, mida omame. Reklaam ja ühiskondlik surve panevad meid üha enam tarbima ja uusi asju tahtma, tekitades tunde, et meil pole kunagi piisavalt ja alati on vaja midagi uut ja paremat osta.

Näiteks võib tuua Suurbritannias tehtud uuringu, mille kohaselt on 10-aastasel lapsel keskmiselt 238 mänguasja, millest ta ainult kaheteistkümnega mängib. Või siis fakt, et Ameerika Ühendriikide lapsed tarbivad 40% kogu maailma mänguasjadest, kuigi seal elab kõigest 3,1% maailma lastest.

Järjepidevalt kasvaval tarbimisel on aga oma hind - taastumatute loodusressursside kriitiline vähenemine, kliima soojenemine, meie elukeskkonna reostumine ja looduskeskkonna üldine hävimine.

There is no planet B!

 

MINIMALISM - teekond vabaduseni

Kui soovid midagi osta, siis küsi endalt: kas sul on seda ilmtingimata vaja või saaksid ka selleta hakkama? Võib-olla sul juba on sarnast funktsiooni täitev asi või saaksid seda hoopis sõbralt laenata? Kui otsustad siiski ostu kasuks, siis eelista kvaliteeti ja võimalusel teise ringi tooteid ning kodumaiseid tootjaid. Tarbi teadlikult.

Minimalismi võib nimetada ka tarbimisvastaseks liikumiseks, kus ei ole ruumi mõtlematule, teadvustamata ja impulsiivsele tarbimishullusele.

Minimalism on oma olemuselt loodust säästev roheline eluviis, mis keskendub ainult tõeliselt olulisele ja vajalikule, eelistades kogemusi asjadele, ning annab meile tagasi vabaduse - vabaduse otsustada ise, mis on meie jaoks tähtis.

 

MINIMALISMI mitu nägu

Nii nagu iga asjaga, ei ole ka minimalismi puhul üht ja ainuõiget viisi, kuidas seda elustiili harrastada. Seepärast on tekkinud mitmeid liikumisi, mis keskenduvad minimalismi erinevatele tahkudele, ja kuigi fookus ning lähenemine on kohati erinev, seob neid kõiki minimalismi põhiolemus: vähem on rohekm! 

Siin on vaid mõned minimalismi liikumised, millest saad ehk sinagi inspiratsiooni ning indu proovida ja katsetada, et oma elu muuta:


 

KONMARI  

Konmari on Jaapani kodukorrastuskunst, mis aitab sul vabaneda liigsest kolast ning kõigest muust ebavajalikust, mis ei valmista sulle enam rõõmu ega paku ka praktilist väärtust. Korralikud ja vähekasutatud asjad saad annetada kas teise ringi kauplustele või siis peredele, kellel nendest esemetest palju rohkem rõõmu ja kasu on.

Vaata lisaks: https://konmari.com

 

PROJEKT 333

Väljakutse riietuda kolme kuu jooksul nii, et kasutuses on kõigest 33 eset, mille hulka kuuluvad  riided, aksessuaarid, kotid, ehted, jalanõud ja väliriided.

Vaata lisaks: https://bemorewithless.com/project-333/

 

NULLKULU (zero waste)

Jäätmevaba elustiil, mis keskendub keskkonnasõbralikele alternatiividele ning tarbimisest tekkivate jäätmete elimineerimisele (ühekordsetest asjadest loobumine, pakendivabalt ostlemine, tasuta nännist ära ütlemine jms).

Vaata lisaks: https://zerowastehome.com ja https://nullkulu.ee

 

MINIELAMUD (Tiny House Movement)

Sotsiaalne liikumine, kus inimesed valivad endale teadlikult võimalikult pisikese kodu. Minielamud on vaatamata väikesele pinnale hästi praktilised ja funktsionaalsed. Põhjused, miks valida endale minielamu: looduslähedus ja keskkonnasõbralikkus, raha kokkuhoid ning suurem vabadus.

Vaata lisaks: https://thetinylife.com/what-is-the-tiny-house-movement/

 

MIKS VALIDA MINIMALISM?

Minimalism aitab meil kontakti luua iseendaga, oma vajaduste, väärtuste ja tõekspidamistega. Õppida ära tundma, mis päriselt on oluline ja mis mitte, tunnetama, mida tähendab meie jaoks edu, milline võiks olla unistuste elu. Lähtudes enda sisemisest kompassist, mitte sellest, mida ühiskond meile peale surub. Kui oleme ära tunnetanud, mis on oluline, tekib ka mõistmine selle osas, mida meil on vaja ja mida mitte, ehk elu muutub palju lihtsamaks.

Minimalism annab justkui vabaduse, vabaduse olla sina ise, olla piisav just sellisena nagu me oleme ja elada elu, mis on hea nii meile endile, teistele kui ka loodusele.

 

KUIDAS MINIMALISMIGA ALGUST TEHA?

  • Mõtle läbi ja pane kirja oma väärtused ning hinda, mis on sinu jaoks tõeliselt oluline.
  • Vabasta end üleliigsetest ja ebaolulistest asjadest.
  • Vaata üle, millele kulutad oma väärtuslikku aega ja energiat. Kas need tegevused toovad sulle rõõmu ja rahulolu või tekitavad pigem pingeid ning stressi? Suurenda rõõmu toovate tegevuste osakaalu oma elus.
  • Tarbi vähem ja tarbi teadlikumalt. Enne poodi minemist mõtle, kas sul ikka on vaja sinna minna? Kui tahad midagi osta, küsi endalt, kas sul on seda asja ilmtingimata vaja? Teadvusta endale, miks sa midagi ostad.
  • Lõpeta mitme asja korraga tegemine! Pühendudes ühele asjale korraga suurendad oma keskendumisvõimet ja produktiivsust. Keskendu olulisele!
  • Uuri lähemalt mõne minimalismi liikumise kohta, olgu selleks siis nullkulu, minielamud või kapselgarderoob, ning rakenda seda näiteks ühe kuu jooksul.
  • Alustamises peitub võlu! Alusta vaikselt, kiirustamata, üks tuba või harjumus korraga. Kui kohe kogu oma elu ümber korraldama hakkad, võid lihtsalt ära väsida ja motivatsiooni kaotada. Minimalism ei ole sihtpunkt, see on teekond.

Tee võimalikult palju head, loo võimalikult palju väärtust ja kasuta selleks täpselt niipalju ressursse kui selleks vaja on - ei rohkem, ega vähem.

 

Täna on meil sulle 5 erinevat ülesannet. Vali endale nende seast kõige meelepärasem (soovi korral võid teha mitu ülesannet) ning anna meile ka tagasisidet.

Ülesanne #1: täienda oma teadmisi

Võta täna aega, et vaadata mõnda harivat minimalismi- või tarbimisteemalist videot. Meie vaatamissoovitus:

Tagasiside #1

Jaga meiega, millist videot sa vaatasid ning milline info oli sinu jaoks uus ja üllatav, mõtlemapanev? Mis sind kõige enam kõnetas ja inspireeris? Milliseid muudatusi soovid oma elus tänu sellele sisse viia?


 

Ülesanne #2: vabane üleliigsest

Täna on suurepärane päev selleks, et vaadata oma elamises ringi. Millised asjad seisavad sul kodus juba pikemat aega kasutult - ei loo väärtust ega too rõõmu, võtavad ainult ruumi ja koguvad tolmu? Mõtiskle, miks sa need asjad soetanud oled ja miks sa neid ei kasuta. Nüüd paki kõik kasutuna näivad esemed kokku ning vii keldrisse või jäta toa nurka seisma. Kui kolme kuu jooksul ei ole sul ühtegi nendest asjadest vaja läinud, võid südamerahus need teise ringi kauplusele annetada.

Tagasiside #2

Jaga meiega ja teiste osalejatega, kuidas sul ülesande täitmine välja tuli. Millist tüüpi kasutuid asju sinu kodus kõige rohkem oli ja mis põhjusel sa neid asju ei kasuta? Kas üleliigse kõrvale panemine tekitas sinus pigem ärevust või kergendust?

Kuna 2.ülesande täitmine võib võtta rohkem aega, siis tagasisidet võid meile jätta 12. aprilli õhtuni!

 

Ülesanne #3: keskendu olulisele

Täna võiksid harjutada oluliste asjade prioriteediks seadmist! Tõsta täna esikohale oma tervis, suhted, hobid ja eneseareng.

Valmista endale täna toitaineterikast ja maitsvat toitu ning tervislikke vahepalasid, söö regulaarselt, joo piisavalt vett, väldi lisatud suhkruid ning töödeldud tooteid, liigu värskes õhus, vajadusel mine varem magama. Helista oma vanematele või saa sõbraga kokku, loe head raamatut, mediteeri või tee vabatahtlikku tööd.

Ühesõnaga - tee täna midagi, mis pakub sulle rõõmu ja rahulolu!

Tagasiside #3

Jaga meiega, millele sina täna rõhku panid ning milliseid tegevusi või tegemata jätmisi oma päevakavasse lisasid. Mis pakkus kõige rohkem rõõmu ja rahulolu?

 

Ülesanne #4: tee täna meedia (sh. sotsiaalmeedia) vaba päev

Täna palume sul loobuda terveks päevaks meediast - telest, raadiost, internetis surfamisest, uudisteportaalidest, ajalehtedest, ajakirjadest ning sotsiaalmeediast. Lülita üheks päevaks välja kõik teavitused nii oma telefonis kui arvutis, et saaksid segamatult keskenduda oma tegemistele ja toimetamistele ning praktiseerida teadlikku kohalolu. Telefoni kasuta ainult helistamiseks.

Tagasiside #4

Jaga meiega ja teiste osalejatega, millist meediat sa tavapäraselt kõige enam tarbid ning kui suures mahus (tundides). Nimeta oma TOP 3 kõige enam tarbitavat meediakanalit (nt. Delfi, Postimees, Õhtuleht, TV3, Kanal2, Star FM, Sky Plus, Facebook, Messenger, Instagram vms).

Kui kerge või keeruline oli sul veeta terve päev meediat tarbimata ning telefoni vaatamata ning milliseid tundeid see sinus tekitas? Kas tekkis meedia mittetarbimise arvelt rohkem aega ja kui, siis kuidas sa seda sisustasid?

Kuna tegu on meediavaba päevaga, siis selle ülesande tagasiside saada meile hoopis homme, 12. aprillil.

 

Ülesanne #5: ütle oma kallitele, et armastad neid

Võta hetk ja mõtle mõnele enda jaoks kallile inimesele, nüüd pane kirja kõik, mille eest sa talle tänulik oled. Luba endal seda tänutunnet täiel rinnal tunda. Boonuspunkti saad selle eest, kui võtad enda jaoks olulise inimesega täna ühendust ja ütled talle, kui tähtis ta sinu elus on.

Tagasiside #5

Soovi korral võid jagada, kellega sa ühendust võtsid ja milliseid tundeid või emotsioone see ülesanne tekitas.

 


Kasuta asju ja armasta inimesi, vastupidisest ei tule niikuinii midagi head välja!