Taustakirjad ja ülesanded

#3 TEADLIK TOITUMINE

04. aprill 2018

See on Roheväljakutse 3. päeva, 4. aprilli taustakiri - siit leiad teema kohta lisainfot ja teksti lõpust päevaülesanded.

 

Oled see, mida sööd. Toitumine on teema, mis igaühte meist puudutab. Samas on see teema, milles on rohkesti vastuolulisi arvamusi ja uskumusi, traditsioone ja harjumuspärasusi. Täna teeme juttu kohalikust toidust, toidu raiskamisest ja ka lihatootmise keskkonnamõjudest.


Tänase päeva loosiauhinnad panevad välja:

     

NB! 4. aprillil saavad kõik väljakutses osalejad soodushinnaga taimetoitu süüa. Vegankohvik Inspiratsioon pakub läätse-bataadi kotletti kookoskastme ja lisanditega (erihind 4.30 eurot). Kohvik asub Tallinnas aadressil Lai 44. Soodustuse saamiseks ütle salasõna "Roheväljakutse".


 

Kohalik toit - hea sinule ja hea planeedile

Soovitame toituda nii enese kui keskkonna suhtes vastutustundlikult ning oma tervist silmas pidades, nii on mõju keskkonnale maksimaalselt väike ning sinu enesetunne hea. Seega eelista kohalikku, eelista kodumaist.

Miks? Kohalik toit on enamasti värske, seda ostes toetad kohalikku majandust ja kogukonda. Mida pikem vahemaa on tarbija ja toidu vahel, seda suurem on vajadus toitu keemiliselt töödelda, et see transpordi käigus riknema ei läheks. Samuti paiskub pikema vahemaa tõttu õhku rohkem kasvuhoonegaase ning kütusekulu on suurem. 

Kohaliku toidu tarbimine tekitab vähem prügi nii toidu, transpordi, ladustamise kui ka turustamise kontekstis. Toit, mis on kasvatatud meiega samas keskkonnas, sisaldab suure tõenäosusega kõike, mida meie organism eluks vajab.

 

Toidu raiskamine

Kas teadsid, et 45% puuviljadest, köögiviljadest, mugulatest ja juurikatest läheb tootmisel/tarbimisel raisku? Samal ajal kui 815 miljonit inimest on maailmas alatoidetud, läheb ainuüksi Euroopas aastas raisku 88 miljonit tonni toitu, mille koguväärtus küündib 146 miljardi euroni. Toitu raisates ja minema visates raiskame ka neid ressursse (vesi, väetis, maa, energia, tööjõud), mis on selle valmistamiseks kulunud.

Olukord tundub tume, kuid mitte lootusetu. Kuigi olulise osa raiskamisest põhjustavad vahendajad, siis väga suur hulk toitu tarbitakse ning visatakse ära just kodustes majapidamistes. See on probleem ka Eestis, kus kodumajapidamistes visatakse aastas ära pea 63 miljoni euro väärtuses toitu. Seega saaks iga inimene oma elustiili kohendades olukorda parandada ja samal ajal raha säästa. Tarbi toitu targalt lehelt leiad väga häid mõtteid, kuidas minimeerida toidujäätmete teket.

Toome siinkohal välja mõningad näpunäited toidu raiskamise vähendamiseks:

  • Ostle targalt - planeeri järgnevaid toidukordi ette, et vältida emotsioonioste. Samuti osta vaid nii palju toitu, kui sul päriselt vaja läheb.

  • Osta naljaka välimusega puu- ja köögivilju: paljud ebastandardse välimusega köögiviljad visatakse minema, kuna nad pole piisavalt õige kuju või suurusega. Kuid vilja maitset see enamasti ei mõjuta, nii et turu peal just nimelt “inetute pardipoegade” ostmine vähendab tõenäosust, et need leiavad tee prügikasti. Samale probleemile on tähelepanu pööranud ka Jamie Oliver.

  • Praktiseeri FIFO meetodit (First in, first out): raamatupidamises laialt kasutuses varudearvestuse süsteemi võid rakendada ka oma kodus! Selleks tõsta uuemad toiduained külmikus või sahvris tahapoole ning lühema realiseerimisajaga ained ettepoole. Nii suurendad tõenäosust, et kasutad kõik ostetud toiduained ära enne, kui nad rikneda jõuavad.

  • Pea päevikut toitudest, mida ära viskad: pane näiteks nädala aja jooksul kirja toidud, mida ära viskad. Kas leiad äkki mõne mustri, näiteks viskad pidevalt ära hallitama läinud leiva? Ehk saad seda viga vältida, kui ostad terve leiva, millest poole paned hoopis sügavkülma järgmist söögikorda ootama.

  • Valmista vaatan-mis-kapis-leidub-toitu: kord nädalas või paari nädala tagant tee endale väljakutse valmistada toitu ainult kodus olemasolevatest koostisosadest. Nii säästad aega ja raha, kuna ei pea eraldi poodi minema ning lisaks saad tööle panna enda loomingulisuse.

 

Igipõline küsimus - lihaga või lihata?

Miks võiks kaaluda liha tarbimise vähendamist? Esiteks enda tervise nimel. Näiteks armastavad eestlased süüa suures mahus erinevaid lihatooteid, kuid tegelikult võiks eestlaste toidulaual olla teraviljatoodete, köögiviljade, puuviljade ja marjade osakaal palju suurem

Teiseks on liha tootmine suure keskkonnamõjuga, kuna taimse toidu tootmisega võrreldes on see ressursimahukas. Kui näitlikustada seda mõningate numbritega, siis näiteks selleks, et toota 1 kg veiseliha, kulub 25 kg teravilja ja ligikaudu 15 000 liitrit vett.

Neile numbritele lisanduvad loomakasvatusettevõte mõjud, millest eriti suure osa moodustavad sõnnikukäitluse emissioonid. Mäletsejaliste loomade maost eraldub seedeprotsesside kõrvalproduktina ka metaan, mis on oluline kasvuhoonegaas.

Mõistes, kuidas meie toidueelistused mõjutavad tervet planeeti, saame teha parimad valikud.

Kuidas teha keskkonnasõbralikumaid valikuid?

  • Vähenda liha tarbimist sellisel moel, mis sinu puhul toimib. Näiteks söö 3 korra asemel vaid 1 kord päevas liha sisaldavat toitu või söö liha nädalavahetustel/paaril korral nädalas.

  • Võta kahe tüki asemel üks. Näiteks klassikalise Inglise hommikusöögi puhul võta mitme peekoni viilu asemel üks ja lisa juurde rohkem ube või muna, kui tunned end näljasena.

  • Eelista lambaliha või/ja maheveist - neid loomi karjatatakse välitingimustes ja enamasti just Lääne-Eestis ja saartel, kus nad teevad olulist tööd - hoiavad Eesti kõige liigirikkamaid pärandkooslusi võsastumast. Nii aitad kaudselt säilitada liigirikkust.

  • Eelista linnuliha loomalihale. Linnuliha tootmine vajab veise- ja lambalihaga võrreldes vähem loomasööta ja ning tootlikkus on veiselihaga võrreldes 3 korda suurem.

  • Kasuta oma toitudes vähem liha ja selle asemel näiteks köögivilju, seeni, ubasid ja läätsesid.


 
 

Ülesanne #1 Toidukilomeetrite arvutamine

Vali üks toidukord (nt hommikusöök) või terve päeva toidukorrad ja arvuta, mitu kilomeetrit läbis see toit teel kasvu- või tootmiskohast sinu taldrikule.

Kasuta selleks https://www.foodmiles.com/ abi, mis aitab kergelt välja arvutada toidukilomeetrid ning näitab ka transpordil vabanenud CO2 hulka. (NB! Kalkulaator on inglise keeles!)

Tagasiside #1

Liida omal valikul tehtud toidukorra toiduainete kilomeetrite summa. Nt kui sõid räime- kodujuustu-kartulisalati ja kappari hapukoorekastmega, uuri välja, kust on püütud räim, kust pärinevad kodujuust, kartul, hapukoor, kappar ja muud toiduained, mida on kasutatud, ning liida kõigi andmed kokku.

Saadud tulemus saada meile ning lisa, kuidas selline tulemus sinule paistab ja kas tahaksid midagi muuta. Kui jah, siis mida täpselt. Vaata üle, milliseid toiduaineid saaksid kohaliku toidu vastu välja vahetada.

 

Ülesanne #2 Kohaliku toidu päev

Mis oleks, kui süüa ühe päeva jooksul vaid eestimaist toitu? Pane tähele, et kohvile, apelsinimahlale, banaanidele, šokolaadile pead ei ütlema, isegi kui kohv on jahvatatud Karlovas ja šokolaad valmistatud Kalevi vabrikus (kui just su haldjast ristiema kuskil Võrumaa metsade vahel kasvuhoones banaane ja kakaoube ei kasvata).

Ole loominguline, otsi erinevaid variante, muuda oma elu põnevamaks ja teadlikumaks.

Ülesande täitmisel tulevad appi talumehest naaber, turg või OTT ehk Otse Tootjalt Tarbijale võrgustik.

Tagasiside #2

Jaga meiega, kuidas väljakutse välja tuli. Kas see oli lihtne või keeruline? Mis osutus suurimaks katsumuseks? Kui mitmekesine su toidulaud oli? Soovi korral tee pilti toitudest, mida sõid. Kas kaalud ka edaspidi kohaliku toidu eelistamist, isegi kui see nõuab rohkem aega ja energiat?

 

Ülesanne #3 Toiduraiskamise test

Kas sa oled teadlik, kui palju sinu toidust raisku läheb? Tee test ja saa teada, kui teadlikud sinu harjumused on -  http://tarbitoitutargalt.ee/test/

Tagasiside #3

Kirjuta meile, kuidas test läks ning jaga ka ise mõnda toidujäätmete vähendamise või toiduülejääkide kasutusele võtmise nippi. Kui oled lapsevanem, kuidas lastest ülejääva toiduga tegeled?  

 

Ülesanne #4   Lihavaba päev

Selle ülesande eesmärgiks on proovida veeta üks päev lihavabalt. Kui see ülesanne pole piisavalt väljakutsuv, proovi jätta välja kõik loomsed tooted (liha, piimatooted sh või ja juust, mesi, muna).

Kui sööd väljas, katseta, kui lihtne või keeruline on tellida toitu ilma lihata võit toitu ilma piima ja munata. Selle ülesande jooksul ei pea sööma vaid porgandit, kapsast ja kaalikat ning tundma end päev otsa näljaselt. Ole loov, vaata, mis sul kodus olemas on ja kasuta näiteks Sandra Vungi  http://www.taimetoit.ee/ retsepte.

Ülesande üks eesmärkidest on aidata sul rikastada oma toidulauda ning tuua toidusedelisse põnevaid uusi maitseid.

Tagasiside #4

Jaga meiega, kuidas sul ülesande täitmine välja tuli? Kui lihtne või raske ülesanne sinu jaoks oli? Kui sõid väljas, siis kirjuta, kuidas hakkama said ja kas oli lihtne/raske taimset toitu leida? Kui soovid, jaga meiega pilti oma kõige maitsvamast toidukorrast.


Aparaadi restorani kinkekaart ja Punch Drinks auhind lähevad loosi kõigi tagasiside postitanute vahel. Lihavaba päeva väljakutse vastuvõtnute vahel loosime lisaks välja kinkekaardi vegankohvik Inspiratsioonilt!